Spreiding van bezoekers

Het is gemakkelijker om afstand te bewaren als er minder mensen aanwezig zijn.

Mogelijke manieren om bezoekers te spreiden

  • Kies in overleg met ondernemers voor ruime openingstijden of winkelen op afspraak.
  • Maak parkeren goedkoper tijdens daluren.
  • Sluit parkeergarages (gedeeltelijk) tijdens drukte.
  • Roep bezoekers op om te komen op andere dagen dan zaterdag of op een rustig moment.
  • Inwoners laten weten hoe druk het op dat moment in de stad is (real time). Adviseer om wel of niet te komen bijvoorbeeld met de kleuren rood, oranje of groen.
  • Roep bezoekers op om boodschappen te bestellen (en eventueel op een rustig tijdstip op te halen).
  • Roep bezoekers op om gericht boodschappen te doen.
  • Maak het met bijvoorbeeld een spaaractie of korting aantrekkelijk om in de daluren te winkelen.

Ervaring en tips van buurgemeenten

Wifi-sensoren en realtime camera's

Job Worm, gemeente Alkmaar:

“In de binnenstad houden we de drukte voortdurend in de gaten met wifi-sensoren, die het aantal unieke passanten doorgeven, en met realtime camera’s. Als het op plaatsen te druk wordt, dan geven we dat aan. Op borden in de stad, maar ook door mensen aan te spreken. Met de winkeliers zijn we momenteel ook in gesprek over de mogelijke ingebruikname van een app om winkeltijden te reserveren. Op die manier kunnen we wachtrijen voor winkels voorkomen en drukte spreiden.”

Meer weten? Neem contact op met Job via JWorm@alkmaar.nl.

Reguleren van drukte met een spreidingsapp

Frank Spooren, VVV Texel:

“De afgelopen periode hebben wij als VVV meer dan 3.500 boekingen geannuleerd of omgezet. Die hadden hoofdzakelijk betrekking op de eerste fase dat de coronamaatregelen van kracht waren. De zomer zat al redelijk vol en dat blijft ook zo. We konden dus vrij precies aangeven: mensen wachten af, als de maatregel worden versoepeld dan kunnen we meer drukte verwachten en het is goed ons daarop voor te bereiden. Een belangrijk element daarin is het reguleren van drukte op en rond toeristische hotspots en het voorkomen van overbelasting. Als VVV hebben we doorgepakt met een spreidingsapp, die onderdeel is geworden van het Masterplan. De app brengt toeristische hotspots en potentiële knelpunten in kaart, je kunt tijdsloten reserveren in de vorm van een kaartje bij Ecomare en een tafel in een restaurant reserveren.”

Deel de ervaring van jouw gemeente!

Heeft jouw gemeente al manieren gevonden bezoekers van bijvoorbeeld het winkelcentrum, de binnenstad of het recreatiegebied te spreiden? Deel de ervaring door onderstaand veld in te vullen. We zijn benieuwd welke middelen zijn ingezet en welke voor- en nadelen daarbij zijn ondervonden.